Home Fogyasztóvédelem „600 forintos alkatrész beépítése alig egy óra alatt, nyugdíjas kedvezménnyel csak most, csak Önnek, csak 40 000 forintért!”

„600 forintos alkatrész beépítése alig egy óra alatt, nyugdíjas kedvezménnyel csak most, csak Önnek, csak 40 000 forintért!”

0
„600 forintos alkatrész beépítése alig egy óra alatt, nyugdíjas kedvezménnyel csak most, csak Önnek, csak 40 000 forintért!”

A Budapesti Békéltető Testület szakemberei a szórólapos hirdetések buktatóira hívják fel a figyelmet.

Akár a címben jelzett szlogent is alkalmazhatta volna (persze nem tette) az a kerületi szerelő, aki szórólapján ingyenes kiszállást és nyugdíjas kedvezményt ígért a fogyasztóknak. Az érintett panaszos fürdőszobájában éjjelente kétóránként kellett feltörölni a vizet. Ezért szakembert hívott, azonban már rögtön gyanús volt, hiszen a hirdetőnek köze sem volt ahhoz a személyhez, aki hozzá végül kiszállt. A Budapesti Békéltető Testülethez beadott kérelem pedig már el nem végzett, de kiszámlázott tételekről, a szerelő későbbi elérhetetlenségéről és negyvenezer forintos óradíjról szól.

A kerületi kisokosokban, illetve egyéb szórólapokon szereplő hirdetések kapcsán nem lehet eléggé hangsúlyozni az alapos körültekintés fontosságát, különösen, ha valamilyen szerelési-felújítási munkálatról van szó. A Budapesti Békéltető Testülethez forduló fogyasztók beadványaiból jól látszik ugyanis, hogy a fenti eset korántsem egyedi.

Tipikus például, hogy a szóróanyag utal ugyan a szerelő személyére, később azonban a külön kikönyörgött számlára már teljesen más cégnév kerül, holott a fogyasztó azt hihetné, hogy a hirdetésben szereplő „szakemberrel” kötött szerződést. A Testülethez forduló fogyasztók számlát-nyugtát általában csak külön kérésre kapnak – rosszabb esetben akkor sem. Gyakran mondják, hogy „a főnöktől később megkapja” vagy a munka befejezésének későbbi időpontjára hivatkoznak, a fogyasztó pedig épp ekkor jár a legrosszabbul, ha esetleg már előleget-foglalót is átadott. Ezt később sajnos nem tudja igazolni papír nélkül. Külön vállalkozási szerződés természetesen nem kerül aláírásra és nem egyszer a panaszos csak utólag kérdezi meg a szolgáltatás árát, ahelyett, hogy már azt előzetesen egyeztetné. Többek közt ennek köszönhetőek a több tízezer forintos óradíjak, és ezzel a fogyasztók kálváriája általában még nem ér véget.

A szerződés megkötését ugyanis a fogyasztónak kell bizonyítania akkor, ha érvényesíteni szeretné jogait, azonban erre vajmi csekély esélye van az említett nyugta-szerződés hiányában. De sok panaszos már idáig sem jut el és csak a magát hirdető szakember mobiltelefon-száma és egy név áll csupán rendelkezésére, egyéb elérhetőség nem. Postacím, e-mail cím nélkül pedig még írásos panaszt sem tud küldeni, amelyet egyébként a vállalkozásnak – a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 17/A. § (7) bekezdése szerint – kötelessége lenne harminc napon belül megválaszolni. A telefonszám pedig nem sokat ér akkor, amikor a vonal túlsó végén vég nélküli kicsengés vagy épp folyamatosan foglalt jelzés hallható. A fogyasztók így maguk tudják a legtöbbet tenni azért, hogy ne kerüljenek hasonló helyzetbe!

Mire kell figyelni?

1. Az első és legfontosabb, hogy már a vállalkozás kiválasztásakor járjanak el tudatosan, főleg ha a forrás a kerületi kisokos vagy éppen egy szórólap. Több okuk van a bizalomra akkor, ha a szórólapon szerepel a vállalkozás székhelye és esetleg adószáma, egyéb vonatkozó adatai. Ha lehetőségük van rá, célszerű az interneten is rákeresni az adott cégre, hogy nem szerepel-e valamelyik békéltető testület „feketelistáján” akár nem együttműködő vállalkozásként, akár úgy, hogy a vonatkozó békéltető testületi ajánlást nem teljesítette. Nem tanácsolt azzal a céggel sem szerződést kötni, amelynek nevéhez számos negatív bejegyzés kapcsolódik különböző fórumokon.

2. Miután a szakember megjelent és felmérte az elvégzendő munkát, mindig előzetesen egyeztessék a fogyasztók a kialkudott vételárat és azt foglalják írásba, lehetőleg az elvégzendő tételeket is körülírva, hogy mire vonatkozik a szolgáltatás. Az a vállalkozás, amelynek nincsen takargatnivalója, nem fogja ezt ellenezni. Ne szégyelljék tehát a fogyasztók a szolgáltatás ellenértékét előre tisztázni, mivel egyenrangú felek – dönthetnek úgy is, hogy mással kötnek szerződést. Ha pedig a mondott összeget sokallják, előtte tájékozódjanak, hogy esetleg más cég nem végzi-e el ugyanazt a munkát tizedannyiért, mint rögtön a legelső vállalkozás, amely a fogyasztó számára reklámozta szolgáltatását. 

3. Bármilyen összeget adnak is át a fogyasztók a vállalkozás szakemberének, arról kérés nélkül számlát-nyugtát kell kapniuk. Gyanúra adhat okot, ha a cég képviselője ekkor vonakodik vagy pedig a kedvezményesebb ár ígéretével kecsegtet.

4. A megkapott számlát-nyugtát, esetleg az átvett összegről szóló elismervényt vagy egyéb dokumentumot meg kell őrizni, mivel ha bármilyen gond adódna a szolgáltatással, úgy a vonatkozó eljárásban csak ezzel tudja bizonyítani a fogyasztó, hogy közöttük szerződés jött létre. A szóbeli tájékoztatásra hivatkozás nem elegendő sem a békéltető testületi eljárásban, sem pedig a bíróságon.

5. Ne feledjék azt sem, hogy ha később a javító-karbantartó szolgáltatással bármilyen gond adódna (például a régi, megszerelt bojler megint elromlik), úgy az egyes javító-karbantartó szolgáltatásokra vonatkozó kötelező jótállásról szóló 249/2004. (VIII. 27.) Korm. rendelet alapján is érvényesíthetik jogaikat. Ha ugyanis a fogyasztó lakáskarbantartási és -javítási szolgáltatást vagy épp háztartási gépek javítását rendelte meg, és a szolgáltatás ára meghaladta a húszezer forintot, akkor a cég jótállást köteles vállalni hat hónapig. Ez azt jelenti, ha a példában vett villanybojler újra meghibásodik az említett határidőn belül, úgy ki kell javítani azt díjmentesen. Ez alól a kötelezettség alól a vállalkozás csak akkor mentesül, ha bizonyítja: a hiba oka a javítás után keletkezett.

Akkor is van megoldás, ha az ellenérték épp bruttó 20 000 forint vagy annál alacsonyabb volt és a hiba szintén a javító-karbantartó szolgáltatás teljesítését követő hat hónapon belül jelentkezett. Ekkor a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (ÚPtk.) 6:158. §-a alapján úgy kell tekinteni, hogy a szolgáltatás eleve hibásan került elvégzésre: ennek ellenkezőjét pedig a cégnek kell bizonyítania ismét. Amennyiben ez alól nem menti ki magát, úgy a fogyasztó hibás teljesítés miatt például követelheti az ÚPtk. 6:177. § (1) bekezdése szerint a szolgáltatás újbóli teljesítését, azaz a fenti esetben a szerelést-javítást követően újra meghibásodott árucikk ingyenes kijavítását.

Legyen szó bármilyen összegű ellenértékről: az említett hat hónap eltelte után pedig még másfél évig lehet kellékszavatossági jogokat érvényesíteni, de ekkor már a fogyasztónak kell bizonyítania azt, hogy a megrendelt javítási munka eleve rosszul, hibásan került elvégzésre.

Végül, ha mindezek ellenére elutasítaná a cég a fogyasztó igényét, bátran forduljon a Budapesti Békéltető Testülethez, amely ingyenesen, gyorsan dönt az ügyben anélkül akár, hogy a panaszos kitenné lábát otthonából. Ugyanakkor az eredményes eljárás kulcsa egyúttal a tudatos fogyasztói magatartás is és a vonatkozó bizonyítékok rendelkezésre bocsátása – hívják fel a figyelmet a testület szakemberei.