
Az adóhivatal nemrégiben tette közzé idei ellenőrzési irányelveit. A legfontosabb tudnivalókat a Mazars szakemberei tekintik át.
Általános célkitűzések
2016-ban a NAV kiemelt célja a gazdaság fehérítése, a csalárd szándékkal létrehozott értékesítési láncok felderítése, a közúti áruforgalom ellenőrzése, valamint a költségvetési bevételek versenysemlegesség fenntartásával történő biztosítása. Meghatározó lesz az ezévtől bevezetésre kerülő adózói minősítésén alapuló ellenőrzések kétirányúsága. A megbízható adózóknál megelőző jellegű ellenőrzések várhatók, tájékoztatással ösztönözve a szabályok betartását. A kockázatos adózók esetében azonban visszatartó és kényszerítő jellegű ellenőrzést, míg a nagy adózóknál folyamatos, magas szintű kontrollt hirdet az adóhatóság.
Mivel a tavalyi évben indított 65 ezer EKAER ellenőrzés 69 százaléka zárult megállapítással, a NAV 2016-ban is gőzerővel folytatja a virtuális szállítmányok felderítését célzó vizsgálatokat. A magas bírságpotencálra tekintettel továbbra is slágertéma lesz a transzferár-kötelezettségek vizsgálata, de az épületek kivitelezésével foglalkozó vállalkozásoknál is 87 százalékos volt a tavalyi megállapítási arány, ezért ők is kiemelt figyelemre számíthatnak.
Az egyes adónemek ellenőrzése során meghatározott célkitűzések
Áfa:
- értékesítési láncolatok gyors feltárása;
- a számlázási útvonalak és a hatóság rendelkezésére álló kontrolladatok eltéréseinek hasznosításával a valószínűsíthetően áfa csalásokban résztvevők hatékony kiszűrése;
- EKÁER-be történő bejelentési kötelezettség teljesítésének ellenőrzése;
- online pénztárgépekkel kapcsolatos adózói kötelezettségek teljesítésének vizsgálata;
- a sharing economy (közösségi étkezés, személyszállítás, szálláshely-nyújtás, stb.) terjedésével összefüggésben a folyamatos adóhatósági jelenlét biztosítása;
- bizonylatok feldolgozásának logikai láncolatában rejlő hibalehetőségek feltárása az adózói elektronikus adatok elemzésével;
- az elektronikus számlázási mód szélesebb körű alkalmazásának elősegítése.
Társasági adó:
- társasági adó ellenőrzések hagyományos területei (költségek- és ráfordítások indokoltsága, veszteségelhatárolás, adóalap módosító tételek helyes alkalmazása);
- kapcsolt vállalkozások közötti költség, ráfordítás elszámolások, az adózónál alkalmazott transzferár képzés gyakorlatának ellenőrzése;
- adóbevételek csökkenését eredményező agresszív adótervezési struktúrák feltárása;
- beruházásnak minősülő tételek elszámolásának helytállósága;
- fiktív számlára alapozott költségelszámolások feltárása;
- kutatás-fejlesztési tevékenységgel kapcsolatos adóalap csökkentések vizsgálata;
- különféle adókedvezményeket (pl. növekedési adóhitel) érvényesítő adózók vizsgálata;
- nemzetközi standardokra (IFRS-ek) való áttérésel érintett kör figyelemmel kísérése.
Személyi jövedelemadó:
- a gazdasági társaságok és a magánszemélyek ellenőrzései egymásra fognak épülni, továbbá, a vagyonosodási vizsgálatok a bűnügyi jelzések alapján indulnak majd;
- folyamatosan és tartósan veszteséges, és/vagy bevallási kötelezettségüket nem teljesítő egyéni vállalkozók;
- őstermelők ellenőrzése.
Bérhez kapcsolódó adók, járulékok:
- be nem jelentett alkalmazottak feltárása;
- bejelentési, változás-bejelentési kötelezettséget teljesítő, de bevallást be nem nyújtók;
- a munkaerő kölcsönzéssel a járulékfizetést kikerülni igyekvők;
- szociális hozzájárulási adókedvezmények ellenőrzése;
- társaságok vezető tisztségviselőinek biztosítási jogviszonya, járulékfizetési kötelezettségeik ellenőrzése;
- a foglalkoztatáshoz kötődő közterhek kijátszására létrehozott fantomcégek, illetve az ezek hasznait lefölöző magánszemélyek felderítése.
Az egyes adónemektől független ellenőrzési célkitűzések
Az adózói életút vizsgálatán alapuló ellenőrzések
A NAV kiemelt vizsgálati célként jelöli meg az adóelkerülési céllal létrehozott, valós tevékenységet nem végző, csalárd adózók beazonosítását, amelyek kapcsán nem csupán a gazdasági életből való kiszűrés, hanem a büntetőjogi felelősségre vonás szükségessége is megfogalmazódik. Az ilyen kockázattal érintett adózók fokozott adóhatósági felügyelet alá kerülhetnek.
A rendészeti igazgatási ellenőrzés feladatai
A nemzetközi árukereskedelem áfa- és jövedékiadó ellenőrzésén túlmenően prioritást élvez 2016-tól a harmadik országos határátkelőhelyeken bonyolódó teher- és személyforgalom ellenőrzése, valamint a fémkereskedelemmel, illetve hulladékgazdálkodással érintett adózói kör vizsgálata. Fokozott vizsgálatra számíthatnak a nemzetközi közúti áruszállításban résztvevők is, az ellenőrzések kiterjedhetnek a vezetési és pihenőidőre, valamint a veszélyes áruk szállítására, az előírt műszaki, biztonsági és környezetvédelmi tulajdonságokra, a megengedett legnagyobb össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közúti közlekedésére, a rakomány rögzítésére, továbbá az ömlesztett áruk szállítására vonatkozó rendelkezések betartására.
További, adónemtől független ellenőrzési célkitűzések:
- kiemelt figyelmet kap az engedély nélküli online játékok ellenőrzése, és az online kaszinójáték és távszerencsejáték ellenőrzésére történő felkészülés;
- készpénzforgalom ellenőrzésének szigorítása;
- a csőd-, a felszámolási és a kényszertörlési eljárás alatt álló adózók ellenőrzése.
Az ellenőrizendő főbb tevékenységi körök
A mezőgazdasági szektorban:
- állattenyésztés;
- fakitermelés;
- húsfeldolgozás, -tartósítás;
- hús-kereskedelem.
Az ipari szektoron belül:
- épületek tervezése és építése.
A kereskedelemben:
- gépjármű, motorkerékpár kereskedelme, javítása, kiemelten a használtgépjármű kereskedelme;
- számítógép, szoftver, elektronikus és telekommunikációs berendezés és egyéb irodagép kis- és nagykereskedelme;
- élőállat nagykereskedelme;
- élelmiszer, ital, dohányáru nagy- és kiskereskedelme;
- elektronikus háztartási cikk nagykereskedelme;
- információtechnológiai, híradástechnikai termék nagykereskedelme;
- fa-, építőanyag-, szaniteráru nagykereskedelem;
- információ- és kommunikációtechnológiai (IKT) termékek kiskereskedelme;
- elektromos háztartási készülék kiskereskedelme;
- háztartási tüzelőolaj, palackozott gáz, szén és tűzifa kiskereskedelme, valamint közvetlen értékesítése házhozszállítással;
- textil-, lábbeli nagy és kiskereskedelme.
További területek:
- közúti áruszállítás; egyéb szálláshely-szolgáltatás;
- éttermi, mozgó vendéglátás;
- személyszállítás;
- szépészeti szolgáltatás;
- üzletviteli tanácsadás;
- munkaerő-kölcsönzés.
Jövedelmezőség szempontjából:
- gépjárműalkatrész kiskereskedelem;
- egyéb információtechnológiai szolgáltatás.
Az esetleges NAV vizsgálatokra való felkészülés részeként érdemes törekedni arra, hogy a cég elnyerje a megbízható adózói státuszt – hangsúlyozzák a Mazars szakemberei.