
A Versenyképességi Tanács ülésén többségi támogatással megegyezés született a gépjárművek károsanyag-kibocsátásáról és az akkumulátor élettartamáról szóló rendeletjavaslatról, közismertebb nevén az EURO7 előírásokról – közölte a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM).
Az elfogadott rendelettel szemben a tanács eredetileg sokkal szigorúbb, az autóipar számára rendkívül kedvezőtlen módosítási javaslatokat fogalmazott meg, amelyek veszélyeztették volna a magyarországi járműipart, veszélybe sodorva több tízezer magyar munkahelyet. A járműipar ugyanis közvetlenül több mint 150 ezer embert foglalkoztat, miközben a gazdasági teljesítmény jelentős részét adja.
Kiemelték, hogy a magyar kormány a családok és a munkahelyek megvédése érdekében ellenezte a felvázolt szabálymódosítások jelentős részét, így hét másik tagállammal összefogva (Csehország, Szlovákia, Franciaország, Olaszország, Románia, Lengyelország, Bulgária), szem előtt tartva a járműipar versenyképességének megőrzését, kompromisszumos megoldásra tett javaslatot.
Az elfogadott új szabálycsomag ennek eredményeképpen több esetben változatlanul hagyja az EURO6 előírásokat, valamint további haladékot biztosít a szabályok alkalmazását illetően, így azok bevezetésére legkorábban várhatóan 2026 végén kerülhet sor.
Fábián Gergely, a GFM iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára a tanács döntése kapcsán elmondta, hogy „Magyarország támogatja a klímapolitikai célkitűzéseket, ugyanakkor mindezt úgy kell elérni, hogy az azokhoz vezető intézkedések hatékonyak és arányosak legyenek. Nem szabad megengedni, hogy családok megélhetése kerüljön tömegével veszélybe, egész iparágak ellehetetlenítésével.
Az államtitkár kiemelte, a kormány a javaslat tárgyalása során többször egyeztetett az iparág szereplőivel, így mindenki számára sikerként értékelhető, hogy olyan kompromisszumos javaslat született, amely egyszerre jelent előrelépést az emissziós célok elérésében és a károsanyag-kibocsátás csökkentésében, miközben az ipari és gazdasági teljesítmény fenntartását és növelését sem hátráltatja. A túl szigorú szabályok a zöld átállást is hátráltatták volna – tette hozzá Fábián Gergely.
(Forrás: MTI)